יום רביעי, 5 בספטמבר 2012

איזה טאבלט לקנות? אנדרואיד או אפל ?

היסטוריה:
מחשבי הלוח כבר לא חדשים, למעשה מחשב לוח (טאבלטים) קיימים למעלה מ20 שנה, אך רק בשנת 2010 שאפל שיחררה את הiPad השוק התחיל להשתגע עליהם. הטאבלטים הם פשוט נוחים ומהנים.  
התחרות לא איחרה להגיע וגוגל ששיחררה גרסה חופשית של מערכת הפעלה  Android - "אנדרואיד" התחילה להתאים את המערכת עבור הטאבלטים ולמעשה המערכת הראשונה נקראה "Honeycomb" או בתרגום חופשי (הכוורת). מאז ועד היום השוק מלא בטבלטים בכל המינים והסוגים. 

נשאלת השאלה מה הטאבלט הטוב ביותר? ואין ספק שמדובר על שאלה קשה, אין כאן דימיון כמו השוואה בן ענבים לדובדבנים (או לתפוחים במקרה של אפל). מצד אחד יש את האיפד 1, 2, 3 ומהצד השני כל חברה שמסוגלת לייצר חומרה שתתמוך במערכת ההפעלה של גוגל יכולה ליצור טאבלט של אנרואיד. ולכן ניתן למצוא גם טאבלטים זולים מאוד.

Android_Vs_iOs

אז מה ההבדל בכללית בין מהמערכת הפעלה של אפל "OS" למערכת של גוגל "אנרואיד"
מערכת OS הינה מערכת סגורה הלא ניתנת לשינוים ומכך שהמערכת מאוד יציבה, התוכנות עובדות בזריזות. ואין זמני המתנה ארוכים, שנית, המגוון הרחב של האפליקציות הנמצאות בחנות הטבלט שלכם "אפסטור" נותנות לכם אין סוף של אפשרויות רחבות שיתנו לכם המון אפשרויות ואין היום בעל עסק שמכבד את עצמו שאין לו אפליקציה לעסק שלו. החסרון שיש צורך לרכוש תוכנות שלרוב עולות בין 1-10 דולר לתוכנה מה שיכול להסתכם באלפי דולרים, לא ניתן להתקין תוכנות מבחוץ, יש המשתמשים בפריצה למכשיר שיכול לגרום לבעיות אחרות כדי לקבל את האפשרויות הרחבות בחינם.  הסנכרון של המכשיר מול המחשב לצורך הוספת שירים או קבצים מצריכות חיבור סינכרון ותוכנות "ITUNES" המגבילה מאוד את השימוש, הדפדפן שמגיע עם המערכת היא "סאפרי" וניתן להתקין דפדפנים אחרים למכשיר, חיסרון בולט של המערכת שהיא איננה תומכת בפלאש מה שאומר שגלישה באתרי אינטרנט רבים לא תוצג כראוי. חיסרון נוסף הוא חוסר היכולת להוסיף כרטיסי הרחבת זכרון מסוג SD או MICRO SD, מה שמגביל את כמות הנפח המגיעה עם המכשיר, יש ציוד נלווה שנמכר באתרים במאות דולרים וכבר מייקר את המכשיר יותר ממה שרצינו. גם מעבד התמלילים משמש כאן כחסרון, האיפדים לא יודעים לכתוב בתוכנות בדומה לWORD והדבר מצריך כתיבה בכתבן מוזנח ולא נוח כמו כן, מדובר על מותג "APPLE" מה שמעניק את התחושה שמדובר בבחירה איכותית שתיתן לכם את התמורה "היוקרתית". 

לעומתה עומדת המערכת של גוגל "אנדרואיד". מערכת קוד פתוח המאפשר לכל מפתח בעולם להוסיף לשנות ולערוך כל דבר שהוא חושק בו, המערכת מצריכה זכרון גדול יותר ולכן החומרה חייבת להיות חזקה יותר ממערכות של OS, מכוון שהמערכת חופשית ניתן להתקין אותה על כל תוכנה ובכך עלויות של טאבלט עם מערכת הפעלה זו זולה הרבה יותר. מגוון האפליקציות רחב אם כי קטן יותר מאפליקציות של אפל, חשוב לציין שבטאבלטים מספר אפליקציות לא תואמות את הרזולוציה ולכן האפליקציות יכולות לא לעבוד כלל או לעבוד לא בצורה מייטבית, גם למערכת זו יש חנות אפליקציות "PLAY" מה שבעבר נקרא "MARKET" וגם שם ניתן להוריד את התוכנות, לרוב כל התוכנות שיוצאות קודם באיפד מגיעות לאחר מכן גם לאנרואיד, מכוון שמדובר על קוד פתוח שמבוסס על מערכת "לינוקס" ניתן כמובן להתקין כל תוכנה מבחוץ או לתכנת לבד תוכנות ולהתקין אותם באופן ידני. גם סנכרון של המכשיר מול המחשב עובד בצורה נוחה ופשוטה ומכשיר האנדרואיד שלכם מזוהה כל כונן USB שניתן רק לגרור אליו קבצים, הגלישה נוחה מאוד בדומה למחשב רגיל בבית, יתרון נוסף שניתן להוסיף למכשירים שמגיעים עם מערכת הפעלה זו כל כרטיס הרחבת זכרון שהוא ובכך איננו מוגבלים בנפח כך שניתן לקנות מכשיר עם זכרון נמוך ולהוסיף לו במידת הצורך כרטיסים בלי לצאת בנזק. למערכת אנדרואיד כל האפשרויות פתוחות כולל צפיה בפלאש מה שמעניק חווית גלישה מושלמת. יתרון נוסף של המערכת היא שאפשר להשתמש בה כמעבד תמלילים רגיל, המערכת מבינה את קבצי האופיס שלכם וישנם תוכנות רבות שיתנו לכם לכתוב אותם. בנוסף יש מכשירים שמגיעים עם אפשרויות להתקנת מקלדת ובכך האיפד הופך למחשב נייד ברגע. המערכת שניתנת להתקנה על כל חומרה שהיא מצריכה בדיקה מקיפה לגבי חומרת המכשיר עליו הותקנה מה המעבד שיש עליו וכדומה בשונה מאפל יתכנו כאן מכשירים עם מפרטים איכותיים יותר ומפרטים פשוטים יותר שיכולים לפגוע באיכות של המכשיר

מה מגיע עם טאבלט iPad?
מכוון ש IOS לא מגיעה עם שום מכשיר למעט הiPad ניתן להתייחס למכשיר רק לאייפד, קיימים כיום 3 דגמים אייפד 1 (שכבר יצא מהשוק זמן רב) אייפד 2 שעדיין נמכר , אייפד 3 שיצא בחודשים האחרונים. מכשיר הiPad 3 מגיע עם מסך 9.7 אינטש, עם מעבד A5X ובזכרון של 1GB מגיע אם נפח אחסון לבחירה של 16GB/32GB/64GB, ומגיע בצבעים לבן ושחור, הרזולוציה שלו מדהימה ומגיעה ל2048x1536 אין לו כלל חיבורים של HDMI וכדומה וחיבורים כמו HDMI מצריכים חומרה מיוחדת שמתחברת למכשיר ועולה עשרות דולרים בחנויות מתמחות. ישנם דגמים הכוללים 3G/4G וגם WiFi ויש כאלה רק עם WiFi, המכשיר מצויד ב2 מצלמות קדמית סבירה ואחורית של 5MP מגיע עם מסך רוטינה IPS המזהה חום גוף המקנה חוויה נוחה מאוד של טאץ' המחיר שלו נע היום סביב 3,500 שקל (3,420 ברשת K.S.P).

מה מגיע עם טאבלט Android?באנדרואיד העולם הוא ענק, הטאבלטים מתחילים מעלות של 500 שקל לטאבלט 7 אינטש עד 3,000 שקל לטאבלטים גדולים עם חומרה גבוהה מאוד. לפני שקונים טאבלט מבוסס אנדרואיד יש לבדוק רבות את החומרה, האם המסך הוא רוטינה IPS , האם המסך הוא מולטי טאצ' מה הזכרון של המכשיר? האם אנחנו רוצים שיתמוך 4G\3G, איזה מעבד מגיע איתו ויותר חשוב גם כמה כסף אנחנו רוצים להשקיע. 

אז מה מתאים לי בסיכומו של דבר?
כמו כל דבר בחיים גם כאן מדובר על רכישה אינדיבידואלית, הדבר הראשון שאתם צריכים לשקול זה המחיר, האם אתם יכולים כלל לשלם סכום המגיע לעלותו של האייפד וכאן להתחיל את ההשוואה, עם הסכום שלכם נמוך יותר ואתם עדיין רוצים טאבלט אנדרואיד יעשה את העבודה מעל ומעבר. 

אם אתם עומדים בקריטריון הראשון של הסכום עליכם לבחון את השימושים שלכם, האם אתם אנשים יותר "טכנים" או אנשים יותר "רגילים" אנשים שאוהבים את הצד הטכני יהנו מאוד ממכשיר האנדרואיד ומהאפשרויות הפתוחות לפניהם ואילו אנשים שמעדיפים רק להשתמש במכשיר ולא להתעסק איתו לא יאהבו את האנדרואיד ואת האפשרויות הרחבות ולכן אייפד יענה על הצורך שלהם, אם אפליקציות זה מה שאתם מחפשים, אין ספק שבאייפד תמצאו עולם שלם של אפליקציות, גם באנדרואיד תמצאו אך תצטרכו להסתדר עם רזולוציות שלא מתאימות כל כך. אם אתם רוצים לקרוא ספרים האייפד הוא כלי מושלם לקריאת ספרים ונוח מאוד, אם אתם רוצים לכתוב דברים או את השיעורים שלכם באוניברסיטה האייפד לא יתאים עבורכם ועדיף לכם ללכת על אנדרואיד. 

מה שלא תבחרו טאבלטים היא הבחירה המעולה לנוחות וטכנולוגיה שנפגשים ביחד. 


ברוכים הבאים לבלוג מחשבים הניידים של עידן נדיר !

שלום רב,

הינכם צופים בבלוג המחשבים הניידים של עידן נדיר,

כאן אנסה לסקר בצורה אובייקטיבית כל הפרטים הנוגעים לעולם המחשבים הניידים החלק מסקירה של דגמי מחשבים ניידים ועד לטיפים וטריקים לשימוש הינכם מוזמנים להנות להגיב ולהתערבב בכל מה שקשור לכל שאלה הינכם מוזמנים לפנות אלי לתיבת הדוא"ל Idan.Nadir@gmail.com .

תגיות: מחשבים, ניידים, מחשב, נייד, בלוג, בלוגים, מדריכים, מאמרים